Wednesday, June 4, 2008

Harga minyak naik lagi..

Masak.. Masak.. Harga minyak naik lagi.. Start esok harga petrol ngan diesel naik.. Apa la nak jadik nih..

So macam mana lak ngan harga lembu dan makanan-makanan lembu.. Rasanya pasti akan naik.. Mana taknya.. Harga pengangkutan untuk lembu dan makanan tersebut pasti akan naik sebab lori guna minyak kan.. Tapi baper harga terbaru pasaran lembu setelah harga minyak ni naik??? Satu persoalan yang para penternak sendiri perlu jawab..

Terdapat beberapa faktor yang saya fikirkan kat sini yang akan mempengaruhi harga pasaran lembu nanti.. Antaranya:-

1 - Kos pengangkutan
Sini terdapat beberapa kos pengangkutan lembu yang perlu diambil kira.. Pertamanya kos pengangkutan anak lembu sebelum masuk ke ladang.. Semestinya kos lebih tinggi dari sekarang.. Keduanya adalah kos pengangkutan dari ladang kita ke tempat pelanggan.. Juga pasti naik..

2 - Harga makanan
Kos operasi untuk memproses makanan juga dipengaruhi oleh harga semasa minyak.. Bahan mentah untuk menghasilkan dedak akan meningkat disebabkan minyak.. Kemudian kos penghantaran dedak tersebut ke ladang kita.. Juga meningkat disebabkan minyak..

Jadi bagaimana penternak macam kita ni nak tentukan harga lembu dipasaran.. Adakah kita boleh naikkan harga lembu?.. Adakah kerajaan benarkan penternak naikkan harga lembu dipasaran?.. Entahlah.. Tapi kalau kos operasi penternak naik.. Maka secara tak langsungnya harga lembu juga akan naik.. Cuma persoalannya.. Berapa peratus boleh naik?.. Terpulanglah kepada penternak berapa yang dirasakan sesuai.. Yang penting kita jangan terlalu mementingkan keuntungan.. Yang paling penting adalah kita sama-sama membantu pengguna..

Fikir-fikirkanlah..

Wassalam..

2 comments:

Gembira said...

berapa harga sekilo daging lembu sekarang ?

LADANG FIDLOT LEMBU OLAK LEMPIT said...

Diladang kami tidak menjual lembu mengikut harga kilo. Kami jual mengikut harga seekor lembu.