Tuesday, April 22, 2008

Palm Kernel Deoiled Meal (PKM)

MAKANAN TERNAKAN BERASASKAN ISIRONG KELAPA SAWIT (PALM KERNEL)

Penggunaan makanan ternakan berasaskan isirong kelapa sawit (palm kernel) telah lama digunakan selain daripada makanan ternakan berasaskan kacang soya, jagung, beras dan bijirin. Penghasilan makanan dari isirong kelapa sawit menjadi pilihan penternak kerana ianya murah, mempunyai kandungan tenaga dan protein yang terbaik, kelembapan yang rendah serta serat yang berkualiti tinggi. Selain itu, faktor bahan mentah yang banyak dan mencukupi meyakinkan penternak untuk menggunakan produk makanan ternakan berasaskan isirong kelapa sawit kepada ternakan mereka. Di antara makanan ternakan berasaskan isirong kelapa sawit yang terdapat di dalam pasaran ialah Palm Kernal Cake (PKC). Ianya dihasilkan dari proses penghasilan minyak kelapa sawit yang menggunakan kaedah pemerahan tekanan (screw pressing method) bagi menghasilkan minyak mentah kelapa sawit. Kaedah ini mengakibatkan penjanaan haba yang tinggi dan menyebabkan pengurangan kandungan protein dan khasiat. Jangkahayat PKC adalah tidak tahan lama disebabkan lebihan minyak yang teroksida yang terhasil dari proses tersebut. Selain itu, keadaan rupa bentuk PKC adalah kasar, tajam dan keras boleh menyebabkan kerosakan pada sistem pencernaan makanan haiwan ternakan.PKM adalah merupakan satu ramuan makanan ternakan berasaskan isirong kelapa sawit yang dihasilkan khas bagi meningkatkan produktiviti ternakan. Ianya sangat berkhasiat untuk tumbesaran ternakan kerana kaya dengan nutrisi dan serat. Ternakan memerlukan makanan yang dapat menampung keperluan khasiat yang cukup dan seimbang dalam tumbesaran. Dengan itu, PKM adalah merupakan makanan yang paling sesuai bagi ternakan untuk membesar dengan baik dan mempunyai ketahan melawan penyakit.Penghasilan PKM adalah berbeza dari PKC iaitu ianya melalui kaedah pengekstrakan larutan (solvent extraction method) yang menjamin kandungan mineral dan khasiat dalam PKM. Isirong kelapa sawit dikisar sehalus 0.3 mm, sebelum proses pengekstrakan minyak kelapa sawit berkualiti tinggi dilakukan. Kaedah ini hanya menghasilkan haba yang minimum, lantas mengekalkan kandungan nutrisi seperti protein dan menghasilkan makanan ternakan berbentuk serbuk yang halus dan lembut. Jangkahayat PKM adalah lebih lama berbanding dengan PKC.

Kelebihan penggunaan PKM
PKM dapat menghasilkan kadar tumbesaran yang optimum dengan lebih cepat berbanding PKC. Selain itu, haiwan ternakan menjadi aktif dan cergas serta mempunyai kepadatan daging yang tinggi. Hasil pencerapan menunjukkan kadar kelahiran telah meningkat dan kadar kematian kelahiran di dapati menurun. Haiwan ternakan juga mempunyai daya tahan melawan penyakit yang tinggi. PKM juga adalah merupakan satu-satunya produk makanan ternakan yang mendapat pengesahan status HALAL dari JAKIM.

Anda boleh lawati link berikut untuk mengetahui secara lebih terperinci mengenai PKM ni:-
http://www.mediafire.com/?djhtzymh9xu

Jika berminat untuk menempah PKM tersebut, anda semua boleh berhubung terus dengan saya Saiful 012-2846292. Segala urusan sehingga penghantaran akan dibuat oleh pihak kami. Harga PKM bersamaan dengan RM23 untuk 1 beg (35kg) tidak termasuk penghantaran. Kos penghantaran akan dicaj berasingan mengikut jarak dan tempat.

0 comments: