Tuesday, September 23, 2008

Lembu telah diborong - 10 ekor semuanya

Salam hormat

Hari sabtu lepas, lebih kurang dalam jam 11 pagi gitu, sebanyak 10 ekor lembu kami telah diborong oleh salah seorang otai lembu dari daerah Kuala Langat ni. Sedih gak tengok lembu-lembu tu naik lori pergi dari kandang kami ni. Tapi nak buat camna, memang tu dah tujuan ternak lembu ni kan. Kalo tak jual, mana nak dapat untungnya.

Setelah berbulan-bulan melepak kat kandang kami ni, akhirnya detik perpisahan tu tiba juga. Kami ada jugak ambik beberapa gambar tuk disimpan. Pasni mesti dah takleh jumpa lagi kan. Ishhh sensitif tul la. Dengan lembu pun kami sensitif tau.

Kat bawah ni ada diletakkan sikit gambar-gambar lembu yang dijual dan gambar semasa proses pemindahan lembu.









Ini la lembu-lembu yang dijual tu. Semua kelihatan sedih ja. Siap ada yang naik angin lagi tu nak tanduk kitorang semua.











Ni semasa proses nak naik ke lori. Punya la susah. Taknak naik geng-geng tu ke lori. Tapi dengan kepakaran otai tersebut, akhirnya naik jugak ke lori.





Dah siap pun naik ke lori. Punya la penat. Maklum la buat kerja-kerja ni time bulan puasa. Pastu lak, kami tak pengalaman. Tu yang penat semacam je tu.

Ni je la yang tinggal lagi kat kandang. Tinggal 4 ekor je. Tu pun seekor dah ada bangla buking tuk raya puasa ni nanti. So tinggal la 3 ekor.
Insyaallah, seminggu pas raya nanti, stok baru lembu akan masuk. Tak pasti lagi baper banyak. Mungkin sikit je kot sebab kami pun kekurangan modal untuk beli banyak-banyak ni. Maklum la penternak kecik-kecik je.
So, untuk stok korban nanti, kami akan updatekan gambar dan harga lembu-lembu stok baru tu. Insyaallah harga tak mahal sebab kami boleh dapat stok yang murah dari pembekal kami. Tapi yang pasti, stok kami tu bukan dari baka KK atau KK cross. Kami hanya memilih dari baka brahn, brahman cross dan LID saje.
So, nantikan stok baru dari kami nanti selepas raya.
Selamat Hari Raya Aidilfitri dari Ladang Olak Lempit.

0 comments: